×
Klik in dit venster
op: http://beeldmeditaties.nl
om naar die site over te stappen.
Sluit het venster om te blijven.
De raaf heeft in vele culturen symbolische betekenis: het is een goddelijke vogel, omdat hij spreken kan; vandaar dat hij symbool is voor profeten, die immers ook beschouwd worden als een spreekbuis namens de goden. Enerzijds heeft hij te maken met de zon en het licht, anderzijds met de dood en de duisternis. Vaak begeleidt hij tezamen met de wolf de zielen naar de onderwereld.
In de Scandinavische en Germaanse mythologie heeft de god Odin of Wodan twee raven op zijn schouder; de ene is Hugin (= denker) en de ander Munin (= gedachtenis): zij komen alles wat ze gezien hebben vertellen.
Noormannen en de Vikingen gebruikten de afbeelding van de raaf als hun waarmerk.
De Kelten kenden er goddelijke kracht aan toe: waarzeggerskunst; overwinning in de strijd; vruchtbaarheid. Een totaal zwarte raaf is een boos teken, maar heeft hij een witte vlek, dan brengt hij geluk.
Bij de Grieken en Romeinen is de raaf het symbool voor een lang leven; hij is de boodschapper van de zonnegod Apollos.
Bij de Egyptenaren was hij juist symbool voor het kwaad.
De Chinezen brengen hem in verband met de zon: een drie-benige raaf verbeeldt de tijden van de zon: opkomst, zenit, ondergang.
De Indianen zagen hem als de schelm.
Voor de Joden was hij onrein; symbool van boosheid en kwaad.
Ook voor de christenen was hij op de eerste plaats een vogel die op aas afkomt, die anderen de ogen uitpikt: zo staat hij voor het kwaad dat de mensen verblindt. Hij is symbool van de zonde in tegenstelling tot de witte duif die pure goedheid belichaamt.
Hij is ook symbool voor het rusteloos zwerven (Noach stuurde er een raaf die na vergeefse omzwervingen terugkeerde in de ark); daarom is hij ook symbool van de eenzaamheid, en als zodanig de kluizenaars en woestijnmonniken zeer vertrouwd. Velen van hen werden op wonderbare wijze door raven gevoed: Elia, Paulus de woestijnmonnik, Benedictus; daarnaast kwamen de twee trouwe raven van Meinrad wraak nemen toen de heilige door twee onverlaten was vermoord.
© A. van den Akker s.j. / A.W. Gerritsen